ComHem

ComHem driftinformation, här hittar du all information om ComHems större driftstörningar, vill du se om det finns någon driftstörning i ditt område, klicka här->>

————————————————————————————————————————————————————

Nu har ComHem haft ett väldigt stort driftavbrott igen…

Här hittar du all information om det som du behöver!

Pga av ett större strömavbrott i Stockholm så drabbades nästan alla av ComHems abonnenter av ett väldigt stort avbrott i alla tjänster, TV, Bredband & Telefoni. ComHems reservsystem fungerade inte vid det tillfället som dom skulle.

Nästan alla ComHems abonnenter drabbades av detta driftavbrott. Under avbrottet så var ComHems hemsida nere så det gick inte att komma in på den, det gick inte heller att komma fram på telefonen (0771-550000)

Här är den information som finns på ComHems hemsida i nu läget

2009-05-06

(Vi har ändrat tidigare uppgivet publiceringsdatum 2009-05-05 som var felaktigt)

Frågor o svar om strömavbrottet 5 maj. Vad är det som hänt?
På tisdagskvällen den 5 maj inträffade ett omfattande avbrott i Com Hems nät. Strax före åttatiden träffades Com Hems nät av en extraordinär strömspik orsakad av ett blixtnedslag. Trots reservaggregat, s.k. redundanta system, var strömspiken av en sådan karaktär att den ledde till ett avbrott som drabbade våra kunder. Avbrottet gjorde att Com Hems digitala tjänster såsom digital-tv, telefoni och bredband slogs ut. Även vår hemsida http://www.comhem.se och kundservicefunktionen drabbades av problemen. Totalt berördes 800 000 kunder. Vid 22-tiden fick kunderna tillbaka sin tevebild. En timme senare, kl 23 började också bredband och telefoni att fungera i normal omfattning.

Hur ser ni på Com Hem på det inträffade?
Vi förstår att avbrottet innebar stora olägenheter för våra kunder och ber allra ödmjukast om ursäkt för detta. Com Hem ser oerhört allvarligt på det inträffade och vi är bedrövade över att våra kunder drabbades av ett omfattande driftavbrott under gårdagen.

Hur var systemet som inte klarade strömförlusten uppbyggt?
Vi har investerat i redundanta system i flera nivåer, vilket innebär att ett system ska kunna falla ifrån och då ska ett likvärdigt system kliva in och ta dess plats. Systemen har löpande testats med tillfredställande resultat, senast i november 2008. Detta ska inte kunna inträffa, men ändå skedde det. Just nu håller vi på att analysera varför det ändå kunde hända.

Hur arbetade ni direkt efter det inträffade?
Direkt när avbrottet inträffade startade arbetet med att få igång samtliga tjänster Vår krisledning var snabbt igång, hela företagsledningen engagerad, extern expertis på plats och vår vd Tomas Franzén var själv på plats. SOS, PTS och SVT informerades. Samtidigt startade vi en utredning som syftar till att säkra att liknande avbrott inte ska kunna hända igen.

Varför kom tjänsterna igång vid olika tidpunkter?
Vi påbörjade omstart av tjänsterna så snart det var möjligt. Separata team jobbade med varje specifik tjänst, i takt med att problemen löstes kom tjänsterna i gång.

Vad vi på Com Hem gör för att det inte ska hända igen?
I det korta perspektivet förstärker vi de system som de facto gick sönder. I det långa perspektivet byter vi ut och ersätter all utrustning. Här samarbetar vi med all intern och extern expertis som finns tillgänglig. I analysen av det inträffade samarbetar vi med PTS.

Hur kommer ni att kompensera era kunder?
Vi beklagar det inträffade och ber våra kunder om ursäkt. Detta är ett väldigt ovanligt fel. Händelsen i form av ett strömavbrott förorsakat av blixtnedslag, står utanför Com Hems kontroll. Vi beklagar händelsen och de kunder som beställt PPV-tjänster slipper självfallet att betala.

Vad har ni för råd till de kunder som fortfarande inte kan ringa eller surfa?
Prova att starta om modemet eller tv-boxen. Är du osäker, kontakta vår kundservice på tel 0771-55 00 00.

2009-05-06

(Vi har ändrat tidigare uppgivet publiceringsdatum 2009-05-05 som var felaktigt)

Uppdatering angående driftavbrottet 5 maj
På tisdagskvällen den 5 maj inträffade ett omfattande avbrott i Com Hems nät. Strax före åttatiden träffades Com Hems nät av en extraordinär strömspik orsakad av ett blixtnedslag i kraftnätet. Trots reservaggregat, s.k. redundanta system, var strömspiken av en sådan karaktär att det ledde till ett avbrott som drabbade våra kunder. Avbrottet gjorde att Com Hems digitala tjänster såsom digital-tv, telefoni och bredband slogs ut. Även http://www.comhem.se och kundservicefunktionen drabbades av problemen. Totalt berördes 800 000 kunder. Vid 22-tiden fick kunderna tillbaka sin tevebild. En timme senare, kl 23 började också bredband och telefoni att fungera i normal omfattning. – Jag är oerhört bedrövad över händelsen och ser mycket allvarligt på det inträffade. Vi tar detta avbrott på största allvar och kommer nu att se över reservsystem och elförsörjning. Vi lägger nu all kraft på att förstärka vår kraftförsörjning för att undvika att liknande avbrott inträffar i framtiden, säger Krister Tånneryd, chef för Drift- och Kundservice på Com Hem.

2009-05-05

5 maj kl. 23.30 Vi beklagar att vi under kvällen den 5 maj har haft stora problem med våra tjänster digital-tv, telefoni och bredband. Dessa tjänster slogs ut helt på grund av ett strömavbrott i Stockholm. Dock har de analoga tv-kanalerna SVT1, SVT2, Barn/Kunskapskanalen, SVT 24 och TV4 fungerat i hela landet. Strömavbrottet inträffade vid 20-tiden – kl 22 fungerade alla tv-kanaler igen. Bredband och telefoni fungerade från och med kl 23. Om ditt bredband eller din telefoni inte kommer igång, starta om modemet. Även comhem.se och vår kundservice har drabbats av problemen.”

Lämna en kommentar